MSP 5 Studio monitor aktywny
Produkt archiwalny.
Yamaha MSP 5 Studio monitor aktywny
Tak jak większy model MSP 7 STUDIO, również MSP 5 STUDIOjest dwu kierunkowym, dwu wzmacniaczowym, wzbogaconym o bassreflex systemem, który dostarcza niewiarygodną precyzję monitorowania dźwięku dla cyfrowej, czy też analogowej produkcji w formatach stereo i surround. Bardziej kompaktowe wymiary MSP 5 STUDIO sprawiają, że jest idealnym wyborem dla mniejszych studiów oraz systemó produkcji bazujących na DAW.MSP5 STUDIO posiada pięcio calowy stożkowy woofer wspomagany 40sto watowym wzmacniaczem, oraz jedno calowy, kopułowy tweeter wspomagany przez 27dmio watowy wzmacniacz.. Pomimo innych wymiarów woofera, obudowy oraz mniejszej mocy wzmacniaczy, MSP 5 STUDIO zbudowany jest z tych samych, zaawansowanych technologicznie materiałów, bazuje na tej samej technologii produkcji, które odpowiadają za niesamowitą pracę MSP7 STUDIO. Woofer oraz tytanowy, kopułowy tweeter posiadają zaawansowaną strukturę magnetyczną, dzięki której ma niesłychanie małe zniekształcenia, natomiast tweeter posiada unikalny falowód osiągający , szeroką, jednolitą wysoką częstotliwość dyspersji ponad 120 stopni dla optymalnego balansu niezależnie od pozycji odsłuchowej. Zaawansowany design sterownika oraz obudowy, zawierający nisko-defrakcyjną zaokrągloną przegrodę również sprawiają, że dyspersja jest jednolita, gładka na całej skali reprodukcyjnej systemu. Płaski oddźwięk częstotliwości do 40 kHz sprawia, że MSP 5 STUDIO jest wspaniałe do masteringu, gdzie normą są wysokie wskażniki sampli i bitów.
MAGNETYCZNIE CHRONIONE
OTOCZENIE
Oprócz swego kompaktowego wyglądu oraz niesamowitej
jakości performansu, MSP 5 STUDIO posiada jeszcze jedną ważną cechę, a jest nią
pełna magnetyczna tarcza, która pozwala na umiejscowienie głośników w
pobliżu wszystkich typów urządzeń audio, video, czy też komputerów, bez obawy
przed jakimikolwiek zakłóceniami dźwięku lub negatywnym wpływem na
sprzęt.
PROFESJONALNE
POŁĄCZENIA
MSP 5 STUDIO posiada zbalansowne wejście typu XLR
pozwalające na bezpośrednie, kompatybilne połączenie z profesjonalnym sprzętem.
Zbalansowane linie są idealne jeśli głośniki mają zostać ustawione w miejscu,
które wymaga dużej długości kabla, gdyż jeśli nie są zbalansowane mogą
powodować różne zakłócenia w odbiorze dźwięku. MSP 5 STUDIO posiada również
niezbalansowan konektor 1/4" phono jack
PRZYCISKI TRIM DLA LEPSZEGO
DOPASOWANIA POMIESZCZENIA
MSP 5 STUDIO wyposażone jest w przyciski
trim (cztery pozycje dołu oraz trzy pozycje góry), pozwalają one by odpowiedź
systemu była zoptymalizowana dla szerokiej gamy środowisk
akustycznych.
Monitory z serii "STUDIO" firmy Yamaha zostały zaprojektowane z myślą o jak najlepszym monitorowaniu dźwięku. Kładziemy nacisk na jakość reprodukcji i precyzje pozwalające wychwycić uchem niuanse i detale w dźwięku, a nie dopieszczone brzmienie. Odziedziczyły one schedę po zacnym modelu głośników NS 10M STUDIO, który był wiodącym modelem używanym w profesjonalnych studiach nagraniowych na całym świecie przez wiele lat począwszy od lat 80-tych. Jednakże technologia ewoluowała w zastraszającym tempie i również głośniki muszą ewoluować. Nowe, topowe głośniki monitorujące MSP 7 STUDIO dostarczają największej jakości dźwięku i najlepszego odsłuchu jakie można wyobrazić we współczesnej produkcji muzycznej, i które radzą sobie zarówno ze źródłami cyfrowymi jak i analogowymi jak również z formatami stereo jak i surround.
W dzisiejszym środowisku produkcyjnym, które często zawiera komputery, video oraz szeroką gamę innych magnetycznych mediów, powłoka (tarcza) magnetyczna to podstawa. Konwencjonalne pokrycia magnetyczna mają tą wadę, że zakłócają przepływ magnetyczny obwodu magnetycznego głośnika. Końcowym rezultatem jest zniekształcony dźwięk. Poradziliśmy sobie z tym problemem w MSP 7 STUDIO dzięki nowej "zaawansowanej strukturze magnetycznej", która zapewnia efektywną ochronę przy równoczesnej integralności obwodu magnetycznego głośników zmniejszając zakłócenia i ulepszając zdefiniowanie brzmienia.
JEDNOCZĘŚCIOWA OBUDOWA Z ZAOKRĄGLONĄ
PRZEGRODĄ
Drewno może być dobre, jednakże syntetyczne materiały są do
tego stopnia zaawansowane w dzisiejszych czasach, że oferują druzgocące zalety.
Biorąc pod uwagę, że materiały obudowy mogą być stworzone z idealną dla
głośników charakterystyką, mogą również być formowane w prawie każdy kształt z
precyzyjną tolerancją. Tam gdzie obudowy z drewna miały klejone części, które
przerywały jedność obudowy, cienkościenna obudowa MSP 7 STUDIO jest
jednoczęściowa, co ma wpływ na doskonałą akustykę w całej obudowie, a przez to
na doskonałą jakość reprodukcji dźwięku. Technika budowy jednoczęściowych
obudów w każdym kształcie pozwala również na zaokrąglanie przegród, a tym
samym minimalizację dyfrakcji zapewniając delikatny, jednobiegunowy oddźwięk,
jak pokazano na wykresach. Wewnętrzna oprawa tweetera również zapewnia
najwyższej jakości performans eliminując zbędny rezonans szkieletu
tweeter'a.
MSP7 STUDIO posiada zbalansowane łączniki typu XLR na wejścia. To sprawia, że jest bezpośrednio kompatybilne z profesjonalnymi urządzeniami i pozwala na używanie zbalansowanych linii dla uzyskania maksymalnej jakości dźwięku audio nawet gdy potrzeba użyć długich przewodów. Kontrolki na tylnym panelu posiadają kontrole wrażliwości wejścia oraz przycisk trim umożliwiający dostrojenia basów i trebli w trzech i czterech pozycjach, kolejno (+1.5 dB/0 dB/-1.5 dB/-3 dB przy50 Hz oraz +1.5 dB/0 dB/-1.5 dB przy 10 kHz), tak więc odzew systemu szybko "wpasowuje sie" w pomieszczenie. Na wyposażeniu znajduje się również przycisk alow cut (FLAT, 80 Hz, 100 Hz), który jest użyteczny gdy używamy MSP7 STUDIO wraz z subwoofer’em SW10 STUDIO. Linia zasilania AC jest odłączalna dla większej wygody przy transporcie i ustawieniu.
|
|
|
|
Zarówno przy miksowaniu dźwięku stereo jak i surround, twoja pozycja względem głównych przednich głośników - często nazywana "sweet spot" (słodki punkt)- powinna znajdować się w jednym z wierzchołków trójkąta równobocznego. Innymi słowy odległość między stanowiskiem odsłuchowym, a każdym z głośników, powinna być taka sama jak odległość między głośnikami. Głośniki powinny być również skierowane w stronę stanowiska pod kątem 60 stopni co zapewnia, że dźwięk kieruje się prosto na stanowisko. Wysokość głośników powinna być dopasowana tak, żeby tweeter był na poziomie twoich uszu (dzieje się tak ponieważ wysokie częstotliwości są najbardziej ukierunkowanymi)
Nawet jeśli nie planujesz ustawiać systemu surround, dodanie subwoofer'a może być dużym wsparciem przy miksie stereo. Ponieważ gdy słyszysz ekstremalny koniec dołu nie potrzebujesz wiele by sprawić, żeby dźwięk brzmiał świetnie. Poszerzony oddźwięk basu, który zapewnia dobry subwoofer, może wydatnie ulepszyć ogólną jakość twoich miksów. Lokalizacja subwoofera nie jest przy tym taka ważna jak głównych głośników, ponieważ częstotliwości poniżej 200Hz - czyli w paśmie, w którym pracuje subwoofer- nie są kierunkowe i rozchodzą się równo w każdym kierunku. Mówiąc inaczej, ucho nie potrafi zlokalizować lokacji źródła tak niskich dźwięków, tak więc teoretycznie rzecz biorąc subwoofer może znajdować się w każdym miejscu w pomieszczeniu. Jednakże w rzeczywistości dobrym pomysłem jest, aby umieścić subwoofer na podłodze, gdzieś pomiędzy głównymi głośnikami i w takiej samej odległości co one od miejsca odsłuchowego, jednakże nie musi być geometrycznie dokładnie ta odległość ani dokładnie pomiędzy monitorami.
Nawiązując do specyfikacji ITU (International Telecommunications Union, Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego) dla ustawień surround 5.1 , główne przednie głośniki powinny być spozycjonowane pod kątem 60 stopni i być (razem ze stanowiskiem odsłuchowym) wierzchołkami trójkąta równobocznego, tak jak opisywaliśmy to wcześniej, natomiast tylne głośniki powinny być ulokowane w tej samej odległości od stanowiska odsłuchowego co przednie, jednakże kąt powinien w ich przypadku znajdować się w przedziala 100-120 stopni, tak jak pokazano na diagramie poniżej. Centralny głośnik natomiast powinien być umiejscowiony precyzyjnie pośrodku przednich głośników i dokładnie w takiej samej odległości od stanowiska co pozostałe głośniki (znaczy to że będzie on trochę z tyłu za głównym prawym i lewym głośnikiem)
|
Yamaha MSP 5 Studio monitor aktywny - SPECYFIKACJE | |||
| Ogólne | Typ | Biamp dwu drożnie zasilany Speaker | |
| Częstotliwości crossover'a | 2.5 kHz LF: 24 dB/oct, HF: 24 dB/oct | ||
| Ogólne częstotliwości oddźwięku | 50 Hz - 40 kHz (-10 dB) | ||
| Maksymalny poziom wyjścia | 101 dB, 1 m na Axis | ||
| Wymiary (W x H x D) | 179 x 279 x 208 mm | ||
| Waga | 7.9 kg | ||
| Tarcza magnetyczna | Tak | ||
| Głośnik | Komponenty | LF | 5" stożkowaty |
| HF | 1.0" tytanowa kopuła | ||
| Obudowa | Typ | Bass-Reflex | |
| Materiał | PP | ||
| Wzmacniacz | Moc wyjścia* | LF | 40 W |
| THD = 0.02 %, RL = 4 O | |||
| HF | 27 W | ||
| THD = 0.02 %, RL = 6 O | |||
| S/N, IHF-A filtr | > 94 dB, POZIOM = Max | ||
| Czułość wejścia | XLR-3-31 | +4 dBu, POZIOM=
Srodek -6 dBu, LEVEL = Max | |
| PHONE | -10 dBu, POZIOM =
Srodek -20 dBu, POZIOM = Max | ||
| Łączniki wejścia, impedancja | XLR-3-31 (zbalansowane),
10 kO PHONE (nie zbalansowane), 10kO | ||
| Łączniki wyjścia | - | ||
| Korektory | Kontrola poziomu | 31 pozycji typ Detent VR (Min = -8 rozcieńczenia) | |
| Przycisk LOW CUT | - | ||
| HIGH TRIM | +1.5/0/-1.5 dB at 15 kHz | ||
| LOW TRIM | +1.5/0/-1.5/-3 dB at 45 Hz | ||
| POWER SWITCH | włącz/wyłącz | ||
| PHASE SWITCH | - | ||
| LPF control | - | ||
| Wskaźniki | LED | Zielone:
włączone czerwone: pracuje | |
| Zużycie mocy | 60 W | ||
|
* specyfikacje te odpowiadają poborom
prądu przy 100, 120, 230 i 240 V. |