Nowe produkty
Nowe produkty
-
ADAM A7V - Monitor aktywny
2 794,00 zł -
ADAM A8H Left - Monitor aktywny
6 384,00 zł -
ADAM A8H Right - Monitor aktywny
6 384,00 zł
Monacor SOUND-65 SW monitory studyjne
Monitory studyjne Monacor - Monacor SOUND-65/SW
Wszyscy konstruktorzy znają firmę Monacor jako
dostawcę całej gamy podzespołów do wytwarzania zestawów głośnikowych, w tym
także przetworników, zwrotnic i różnego typu akcesoriów. Kwestią czasu było więc
tylko, kiedy ukaże się na rynku monitor studyjny IMG Stage Line – jednej z marek
Monacor International. Premiera modelu Sound-65/SW odbyła się na tegorocznych
targach Musikmesse/Prolight+Sound we Frankfurcie.
IMG Stage Line Sound-65/SW
to dwudrożne, aktywne, pracujące w trybie bi-amp monitory dedykowane przez
producenta do zastosowań hi-fi, PA oraz jako odsłuch w domowym studiu nagrań. W
cenie 1.290 zł za parę zestawy znajdą się w kręgu zainteresowania każdej
osoby szukającej niedrogiego i łatwego w obsłudze systemu monitorowego.
Zbudowany na bazie 6,5-calowego woofera oraz wysokotonowego przetwornika z
miękką kopułką o średnicy 27 milimetrów zestaw odsłuchowy zasilany jest dwoma
wbudowanymi wzmacniaczami – o mocy 30 W RMS do sterowania przetwornika
niskich tonów oraz o mocy 20 W RMS do sterowania drivera.
Konstrukcja
Obudowa zestawu wykonana jest z płyty MDF, powleczonej na
zewnątrz efektownym matowym lakierem w kolorze czarnym. Pod spodem obudowy
znajdują się cztery gumowe nóżki. 6,5-calowy woofer ma żółtą membranę, wykonaną
z włókna szklanego. Z tworzywa o podobnej strukturze, ale znacznie cieńszego,
wykonano też kopułkę drivera. Obydwa przetworniki są ekranowane magnetycznie.
Przetwornik niskich tonów ma kosz wytłaczany z blachy stalowej. Dość skromny pod
względem gabarytów driver wysokotonowy został wyposażony w dodatkowy radiator
odprowadzający zeń nadmiar ciepła.
Konstruktorzy
zdecydowali się na obudowę otwartą typu bass-reflex z podłużnym portem
rezonansowym wyprowadzonym z tyłu. Takie rozwiązanie eliminuje wszystkie wady
obudowy z otworem z przodu (wyczuwalny podmuch powietrza, zakolorowania w
zakresie niskiego środka, ewentualne turbulencje), ale jednocześnie sprawia, że
odległość monitorów od znajdującej się za nimi ściany zaczyna odgrywać dość
istotną rolę, jeśli chodzi o przetwarzanie basów – czym jest ona większa, tym
wpływ jest mniejszy.
Sound-65/SW wyposażone są w wejście
niesymetryczne RCA oraz symetryczne TRS 1/4” i XLR. W każdym przypadku mamy
możliwość regulowania czułości wejściowej (od –30 dB do +6 dB) za
pomocą potencjometru GAIN. Czułość nominalna wynosi 0,72 V, a maksymalny
szczytowy poziom sygnału na wejściu to 7 V (przy impedancji wejściowej
7,7 kΩ dla wejścia niesymetrycznego i 10 kΩ dla wejścia
symetrycznego). Czteropozycyjnym przełącznikiem HF ADJUST ustawiamy poziom
wzmocnienia/tłumienia wysokich tonów (–2 dB, –1 dB i +1 dB).
Częstotliwość podziału między wooferem a driverem wynosi 2,7 kHz.
Przy wysterowaniu monitorów szumem różowym poziom SPL przy
mocy 1 W, mierzony w odległości 1 m, wynosi 86 dB, zaś maksymalny
SPL w impulsie sięga 102 dB, co w zupełności wystarcza do optymalnego
nagłośnienia średnio wytłumionego pomieszczenia o wymiarach 5×5×2,5 m.
Odsłuch
Sound-65/SW to pierwsze monitory studyjne w ofercie IMG
Stage Line, więc byłem bardzo ciekaw, jak wypadną w testach. Zacząłem
standardowo, od odsłuchania „zestawu obowiązkowego”, w skład którego wchodzą
wczesne nagrania AC/DC (surowe brzmienie przesterowanych gitar i agresywny
wokal), płyta The Eye grupy Yello (elektroniczny bas, głęboki głos męski,
perfekcyjne chórki), Somethin’ Else kwintetu Adderleya z Milesem Davisem
(saksofon, trąbka) oraz Rendez-Vous Patricii Kaas (instrumenty akustyczne,
żeński wokal).
Zestawy zaskoczyły mnie pełnią brzmienia,
czytelnością szczegółów i otwartością w dolnym paśmie. Dźwięk okazał się
znacznie lepszy niż mogłaby to sugerować cena monitorów, a za sprawą
6,5-calowego woofera, pracującego w dobrze zestrojonej obudowie, nie odczułem
niedosytu niskich tonów. Wyjątkowo korzystnie zaprezentował się także driver,
który udźwignął ciężar wiarygodnej reprodukcji średnicy, bez przejaskrawiania
lub mało klarownego przetwarzania tego newralgicznego zakresu, przy jednoczesnej
uczciwej transmisji wysokich tonów. Wprawdzie dalsza analiza brzmienia wykazała,
że basy nie są w pełni kontrolowane (typowa cecha zdecydowanej większości
otwartych obudów), a stereofonia nie jest tak dokładna jak w monitorach z
najwyższej półki cenowej i jakościowej, ale nie zmieniło to w sposób znaczący
ogólnego obrazu Sound-65/SW.
Kilka zgrań, których
dokonałem za pomocą testowanych zestawów utwierdziło mnie w przekonaniu, że są
to znakomite monitory do pracy w domowym studiu nagrań, które sprawdzą się także
w ambitniejszych zastosowaniach. Zarówno pod względem dynamiki, jak i szerokości
pasma Sound-65/SW wytwarzają godny zaufania dźwięk, dając gwarancję, że nic nie
umknie naszej uwadze tak na etapie rejestrowania śladów, jak i ich miksowania. W
mniejszych gabarytowo pomieszczeniach można zastosować trick polegający na
zasłonięciu wylotów bass-refleksu odpowiednio wyciętymi kawałkami gąbki o
grubości co najmniej 20 mm, co pozwala stłumić rezonanse otworów w paśmie
500 Hz–1 kHz, a także poprawić klarowność najniższych tonów i
średnicy. Dość istotne jest takie ustawienie monitorów, by razem z głową
słuchacza tworzyły trójkąt równoboczny. Przekręcając HF ADJUST na –1 dB
uzyskamy wtedy wyrównane brzmienie, dające możliwość optymalnej kontroli
szerokości i głębokości sceny stereo.
Pomiary
Bass-reflex wspiera przetwornik niskotonowy w przetwarzaniu
częstotliwości poniżej 80 Hz, łagodnie rezonując przy 60 Hz.
Częstotliwości leżące od 48 Hz w dół są tłumione filtrem elektronicznym o
nachyleniu 24 dB/okt. Dość istotną rolę dla częstotliwości 50 Hz oraz
140 Hz odgrywa pomieszczenie, a ściślej rzecz ujmując odległość monitorów
od tylnej ściany. W przypadku pomiarów wynosiła ona 1,5 metra. Bass-reflex
wyraźnie podbarwia pasmo 500 Hz–1 kHz, ale nie wpływa to w sposób
istotny na pogorszenie przetwarzania. Zwrotnica pracuje z nachyleniem
12 dB/okt. po stronie drivera i 6 dB/okt. po stronie woofera. Dzięki
temu uzyskano łagodne przejście w zakresie częstotliwości podziału, a woofer
wspiera przetwornik wysokich tonów w reprodukcji częstotliwości do
3 kHz.
Driver ma niewielką zapadłość przy 12 kHz, ale
dobrze daje sobie radę z pasmem do 16 kHz włącznie, zapewniając
jednocześnie wyrównane przetwarzanie w bardzo istotnym dla wokalu zakresie
4–8 kHz. Należy uznać, że konstruktorzy optymalnie wykorzystali wszystkie
pozytywne cechy zastosowanych przetworników, jednocześnie odpowiednio maskując
ich niedostatki poprzez właściwy dobór parametrów zwrotnicy i gabarytów
obudowy.
Podsumowanie
Wyrównana charakterystyka przetwarzania nie jest jedynym
elementem świadczącym o brzmieniu monitorów. Dużo większe znaczenie mają trudne
do zmierzenia parametry związane ze zniekształceniami fazowymi i harmonicznymi
dla sygnałów złożonych, czasy reakcji układów mechanicznych przetworników na
pobudzenie, kompresja mocy itp. Dlatego nawet najbardziej wnikliwe pomiary nie
powiedzą nam o monitorach tyle, ile jest w stanie powiedzieć nasz słuch. A mój w
przypadku IMG Stage Line Sound-65/SW mówi mi, że to dobrej klasy produkt, który
znacząco ułatwia pracę z dźwiękiem. Mimo zastosowania budżetowych podzespołów
efekt w postaci finalnego produktu okazał się bardzo udany i pozostaje nam
życzyć sobie i producentom, by każde urządzenie z tej półki oferowało tak
korzystny współczynnik jakości do ceny.
Wnioski z testów:
+
pełne, szczegółowe brzmienie
+ dobra stereofonia
+ odpowiednie zestrojenie woofera z obudową wyposażoną w
port bass-reflex
+ duża efektywność zestawu (102dB w impulsie)
+ korzystny stosunek ceny do jakości brzmienia
– przeciętna w tej klasie cenowej szybkość przetwarzania
niskich tonów
720mV/7.7kΩ (niesym.)
SPL (1W/1m) 86dBMax SPL 102dBDopuszcz. temp. otoczenia 0-40 °CZasilanie 230V˜/50Hz/120VAWymiary (SxWxG) 230x325x275mmWaga 2 x 7.8kgPołączenia 1 x RCA, niesym., IN1 x XLR, sym., IN
1 x gniazdo 6.3mm, sym., IN
Cena za 1 parę
Opis
- Materiał obudowy
- MDF
- Kolor
- Czarny
- Okres gwarancji (m-ce)
- 24
- Głośnik niskotonowy (")
- 6.25
- Ilość torów wejściowych
- 1
- Ilość głośników niskotonowych
- 1
- Maksymalny SPL (dB)
- 102
- Głośnik wysokotonowy (")
- 1
- Dolny zakres pasma (Hz)
- 42
- Górny zakres pasma (Hz)
- 20000
- Skład (para zestaw)
- Para
- Typ gniazda/wtyku
- RCA
TRS 6.3
XLR - Typ monitora
- Aktywny
- Typ pasma
- Pełnopasmowy
- Moc RMS łącznie (W)
- 100